10 kreatywnych eventów i inicjatyw Google

Nie od dziś wiadomo, że Google jest liderem w kontakcie z konsumentami, tworzy także niezapomniane akcje promocyjne służące jako przykłady dla innych firm! Wykorzystuje również fakt, iż event marketing rośnie na znaczeniu i staje się coraz silniejszym, młodszym bratem samego marketingu. Dlatego wydarzenia kreowane przez Google to świadome projekty, które pokazują odbiorcom, jak firma wychodzi do nich z wyjątkowymi rozwiązaniami!

Poniższe przykłady pokażą wam, w jaki sposób technologiczny gigant równoważy innowacje i prostotę realizacji swoich inicjatyw marketingowych.

Google Donut Shop – technologiczne pączki!

Co ma wspólnego donut z małym, przenośnym głośnikiem? W jednej ze swoich inicjatyw eventowych Google utworzyło sklepy z pączkami w całych Stanach Zjednoczonych rozdając darmowe Google Home Minis! Czyli przenośne głośniki, które są mniej więcej tego samego rozmiaru, co pączek. Uczestnicy tej akcji, wchodząc do sklepu nie mieli jednak gwarancji, że wygrają Google Home Mini. Maszyna wyrzucała ładnie zapakowaną paczuszkę – a w środku czekała miła niespodzianka.

#1. ZŁOTA ZASADA GOOGLE –  Możesz promować swój nowy produkt w sposób tajemniczy, nie zdradzając wszystkiego od razu. O tajemniczych eventach pisaliśmy już TU – w tekście wspomnieliśmy o tym, dlaczego wydarzenia owiane tajemnicą i elementy niespodzianki intrygują uczestników i dają dobry experience naszym uczestnikom. Taka praktyka sprawi, że wydarzenie będzie niezapomnianym przeżyciem dla każdego, kto weźmie w nim udział.

Google I/O – konferencja na miarę naszych czasów

Podczas corocznej konferencji dla programistów Google, organizowanej w kalifornijskim Mountain View – jednym z miast tworzących Dolinę Krzemową – z 7 tyś uczestników na pokładzie, wprowadzane są aktualizacje oprogramowania i nowe technologie. Na wydarzeniu pojawiają się wpływowi speakerzy z branży IT, nauki i technologii oraz prowadzone są sesje dla uczestników.

Wydarzenie jest jedną z kultowych konferencji technologicznych na świecie, a znaleźć się tam chce niemal każdy zainteresowany. To wyjątkowe, renomowane wydarzenie także pod względem eventowym. Prelegenci dobierani są bardzo starannie, a ich wystąpienia inspirują i motywują do działania! Także scenografia tego wydarzenia bywa zaskakująca – wystarczy obejrzeć tegoroczną transmisję live z Google I/O 2019 aby przekonać się o tym, że pomysłów im nie brakuje. Wielka scena, a na niej ekrany imitujące gigantyczne smartfony.

Dodatkowo samo przeniesienie konferencji do internetu to strzał w dziesiątkę. Dzięki temu każdy mógł obejrzeć wydarzenie i zobaczyć, jak będzie wyglądał nowy system Android Q, możliwość grania w gry w chmurze Stadia, a także nowy telefon Pixel 3a. Poza tym zaprezentowano wiele nowych aktualizacji systemowych.

#2. ZŁOTA ZASADA GOOGLE – Zaangażowany uczestnik to szczęśliwym uczestnik! Upewnij się, że event jest wypełniony atrakcjami, które pozwalają ludziom całkowicie zanurzyć się w świat marki i w tematyce. Google robi krok dalej i angażuje również publiczność internetową! Warto o tym pamiętać, bo transmisje na żywo zyskują coraz większą popularność. To właśnie dzięki nim event dociera do coraz większej ilości uczestników.

Inspiracje z poprzednich edycji I/O:

GOODFest, czyli koncertowanie i pomaganie

Pomysł na GOODFest narodził się podczas główkowania, jak marketingowo zaprezentować i sprzedać nowy  telefon Pixel, tak, aby podkreślić jego umiejętności fotografowania w najczęstszych sytuacjach słabego oświetlenia – koncertach. I chociaż telefon był nadal używany do robienia zdjęć i publikowania ich w mediach społecznościowych – festiwal muzyczny, który powstał finalnie po burzy mózgów posłużył jako większy cel strategii marketingowej! Google współpracował z GOOD, agencją skupiającą się na wpływaniu na społeczeństwo – postanowiono porozmawiać o potężnym marketingu partnerskim! Finalnie zorganizowano  serię koncertów skupiających się  wokół dobra społecznego. Pięć problemów = pięć koncertów!

100% środków ze sprzedaży biletów trafiło do partnerskiej organizacji non-profit. W Nowym Jorku Glass Animals przeprowadzili całą sprzedaż dla DonorsChoose.org, koncentrując się na projektach dotyczących zdrowia psychicznego. W Los Angeles Gogol Bordello i Nick Zinner grali w celu wspierania inicjatywy równości w sprawiedliwości na rzecz sprawiedliwości rasowej i gospodarczej. Pozostałe trzy koncerty stanowiły resztę festiwalu i obejmowały szereg artystów i wielu innych przyczyn społecznych.

#3. ZŁOTA ZASDA GOOGLE – Bez względu na to, jak duża lub mała jest twoja firma, masz moc promowania dobra na świecie. Pomyśl o tym, w jaki sposób twój produkt lub usługa może stać się bodźcem, który tchnie innych w kierunku bycia lepszymi ludźmi.

#PayWithAPhoto Food Truck – jedzenie za zdjęcie!

Czy jest coś, co zachęci ludzi do wzięcia udziału w akcji lepiej, niż darmowe jedzenie? W tym kreatywnym wyzwaniu Google zaprosił przypadkowe osoby z ulicy do znalezienia określonego zdjęcia na swoich telefonach w czasie krótszym, niż 20 sekund. W zamian za bezpłatną przekąskę! Duże, zmechanizowane pudełko wyświetlało słowo, takie jak „plaża”, „kwiat”, „łódź”, a uczestnicy starali się znaleźć zdjęcie przedstawiające tą rzecz. Jeśli znalazłeś zdjęcie, otrzymałeś „nagrodę żywnościową”, a jeśli nie, to i tak wygrałeś drobny, smaczny upominek. W ciężarówce NYC pojawiły się gofry od Wafels & Dinges, podczas gdy ciężarówka z LA obsługiwała lodówki Coolhau.

Ideą  ciężarówki pełniej żywności było promowanie Google Photos –  usługi udostępniania zdjęć oraz ich przechowywania, w której wybrane fotografie można znaleźć znacznie szybciej. Po prostu przeszukując terminy bezpośrednio w pasku wyszukiwania, zdjęcia, których szukasz, natychmiast się pojawią!

#3. ZŁOTA ZASADA GOOGLE – Pokaż dokładnie, w jaki sposób produkt lub usługa twojej firmy mogą uczynić czyjeś życie łatwiejszym. W dzisiejszym pędzie i świecie „instant” jesteśmy zasypywani informacjami. Dlatego ułatwianie innym życia jest jak najbardziej w cenie! Dodatkowo zastanów się, jak możesz to zrobić w zabawny i wciągający sposób –  to bardzo zachęci ludzi!

Asia Pacific IMS – opaski, które zbierają dane?

Czasami nawet duże marki, takie jak Google, potrzebują wsparcia i partnera, dlatego chętnie łączą swoje siły. Niesamowity event dla fanów muzyki elektronicznej – Asia Pacific International Music Summit, odbył się w Singapurze. Ponieważ tego typu fani są aktywni w mediach społecznościowych i cieszą się muzyką na żywo, firma Google została poproszona o zapewnienie przeżyć koncertowym fanom na całym świecie.

Dlatego też, gigant technologii medialnych zwrócił się o pomoc do agencji eventowej Jack Morton. Zespół opracował bioreaktywne opaski na rękę, które były połączone z kontami Google. Pobierały one dane dotyczące tętna i temperatury skóry w czasie rzeczywistym i przenosiły je na ekran. Zebrane dane i doświadczenia były następnie udostępniane na żywo w Google Hangouts i na Youtube.

#5. ZŁOTA ZASADA GOOGLE –  Współpraca z innymi może sprawić, że twoje wydarzenie będzie  jeszcze lepsze dzięki dotarciu do szerszej publiczności. Nie bój się współpracować. Jak to się mówi: co dwie głowy, to nie jedna!

Doodle 4 Google – narysuj i wygraj

A teraz pora na to z czym każdy z nas się zetknął przynajmniej raz! Podczas tematycznego święta, uroczystości lub pamięci, logo Google w wyszukiwarce często przekształcone jest na kreatywny rysunek. Być może ktoś z was słyszał również o corocznym konkursie „Doodle 4 Google”, w którym młodzi artyści proszeni są o stworzenie ilustracji, która zostanie umieszczona na pierwszej stronie wyszukiwarki.

W 2017r. Konkurs wygrała 10/12 letnia Sarah Harrison z Connecticut swoim rysunkiem „Peaceful Future”. Wszyscy finaliści otrzymali niespodziankę dla swoich szkół wraz z wycieczką do siedziby Google w Mountain View w Kalifornii, gdzie ogłoszono szczęśliwego laureata. Ostateczny zwycięzca otrzymuje stypendium w wysokości 30 000 dolarów, Chromebook i tablet z Androidem, a także 50 000 dolarów na technologię w swojej szkole.

#6. ZŁOTA ZASADA GOOGLE – Poprzez otwarte konkursy nie tylko możesz pomóc utalentowanym twórcom, ale także społeczności, jednocześnie podnosząc świadomość swojej firmy. W tym wypadku Google pokazuje, że docenia swoich użytkowników, stawia też na świeżość i nieodkryte talenty.

Google Impact Challenge – firmowy budżet obywatelski!

Ta inicjatywa służy jako kluczowy przykład innowacyjnego marketingu empirycznego. Działa trochę jak budżet obywatelski czy np. inicjatywa „Place zabaw z Nivea”.  W 2014 r. Google przyznał 5,5 mln dolarów lokalnym organizacjom non-profit Bay Area. Spośród 800 wniosków wybrano 25 finalistów, którzy otrzymali dofinansowanie. Opinia publiczna może głosować online, aby wybrać, która organizacja non-profit chce przekazać Google. Jednak najbardziej wciągającą częścią tego projektu były interaktywne plakaty rozmieszczone w mieście. Mieszkańcy mogli nacisnąć przycisk na plakacie, aby głosować na organizację, która ma przekazać darowiznę.

Zostały one umieszczone w różnych miejscach – na  przystankach autobusowych, ciężarówkach spożywczych, restauracjach i innych lokalizacjach. Ten projekt wygenerował ponad 400 000 głosów i był świetnym sposobem na zwiększenie świadomości lokalnych organizacji non-profit i Google.

#7. ZŁOTA ZASADA GOOGLE – Zaangażowanie odbiorców w sprawy, które ich dotyczą, to świetny metoda na aktywność uczestników w kampanii! Mimo to, często się zdarza, że ludzie sprawy tego typu odkładają na dalszy plan z powodu braku czasu. Dlatego dobrym sposobem jest „złapanie” ich podczas codziennych czynności i zaciekawienie formą.

Google Course – bo każdy chce się rozwijać

Wielu ludzi stawia na szkolenia i rozwój osobisty! Google wie jak to wykorzystać! Uruchomienie platformy internetowej z kursami online to strzał w dziesiątkę. Użytkownicy chcąc się szkolić często korzystają z tej platformy i poznają narzędzia Google. Taki gigant technologiczny nie boi dzielić się swoimi narzędziami, chce również dać  coś odbiorcom, aby ich do siebie zachęcić. Takie podejście świetnie się sprawdza w marketingu już od wielu lat :).

#8. ZŁOTA ZASADA GOOGLE – Nie bój się dzielić z klientami swoim doświadczeniem czy pomysłami. To wzbudzi ich zaufanie do ciebie, przywiązanie i gwarancje na to, że będą do ciebie wracać. A to w biznesie jest przecież kluczowe.

Hack-a-Chuck – stwórz swoje buty Converse i przerób je na… co chcesz!

Kreatywna przestrzeń? Dlaczego nie! Tego ludziom bardzo brakuje – potrzebują się odstresować po ciężkim dniu w pracy lub po prostu oderwać się od codziennej rutyny! Google współpracował z Converse, aby stworzyć „Google+ Converse Garage”, pop-up hack przestrzeń w Londynie, gdzie uczestnicy mogli przeprojektować parę trampek Chuck Taylor All Star przy użyciu nowej technologii. Trampki Converse zmieniły się w głośniki lub syntezatory albo cokolwiek, co ktokolwiek mógł wymyślić! Przestrzeń pozwoliła na pełną swobodę twórczą.
W ciągu pięciodniowych warsztatów odbyło się osiem sesji, z których każda prowadzona była przez innego artystę. Sklep był otwarty dla publiczności, więc nawet osoby z minimalnym doświadczeniem mogły w nim uczestniczyć i było wiele pomocy w sklepie dla twórczych starań uczestników.

#9. ZŁOTA ZASDA GOOGLE –  Stworzenie środowiska kreatywności i innowacji, aby uświadomić swoją firmę, zainspiruje uczestników i zapewni sensowne doświadczenie. Nie bójmy się tego stworzyć! Kreatywności nigdy za wiele! Tym bardziej, że w Polsce powstaje coraz więcej kreatywnych przestrzeni open space, wiele z nich zainspirowana jest właśnie wystrojem firmy Google.

#EveryoneSpeaksFood – wielokulturowe jedzenie!

Chyba każdy z nas przynajmniej raz korzystał z „Google translate”. Z okazji rozszerzenia tego narzędzia załoga Google stworzyła niekonwencjonalną akcję promocyjną. Aby zainspirować do komunikacji w różnych językach, Google uruchomił restaurację w Nowym Jorku, która wykorzystywała „translatora” do zamówienia żywności. Menu zostało opracowane przez 18 kucharzy, stworzono szeroką gamę potraw.  Jedzenie jak zawsze przełamało jakiekolwiek bariery – nawet te językowe!

#10. ZŁOTA ZASADA GOOGLE –  Pokaż swoje prawdziwe życie, a ludzie na pewno będą zaangażowani! Nie zawsze wymyślanie nowinek jest jedynym kluczem do sukcesu. Korzystaj też z tego, co masz pod ręką, ale w oryginalny, niekonwencjonalny sposób. Zrób brainstorm i działaj.

Czas na podsumowanie!

Zaangażowanie odbiorców w sprawy bezpośrednio z nimi związane to świetny sposób na rozkręcenie  kampanii. Organizując konkursy, które są otwarte dla publiczności, możesz wspierać silne relacje z klientami, jednocześnie podnosząc świadomość marki swojej firmy

  • Współpraca z innymi może sprawić, że twoje wydarzenie będzie lepsze, docierając do szerszej publiczności. Nie bój się współpracować i otwierać na nowe!
  • Upewnij się, że wydarzenie jest wypełnione różnymi działaniami, aby uczestnicy mogli być całkowicie zanurzeni w swoim świecie.
  • Zaprezentuj dokładnie, w jaki sposób produkt lub usługa twojej firmy mogą uczynić czyjeś życie łatwiejszym i skuteczniejszym. I zrób to w zabawny i wciągający sposób.

Mamy nadzieję, że te przykłady rzucą nieco światła na to, jak jedna z najbardziej szanowanych firm na świecie realizuje swoją strategię event marketingową!