Fast dating – jak uwodzić w biznesie?

Jesteśmy na szkoleniu, evencie lub konferencji, gdzie spotykają się ludzie, z którymi chcemy porozmawiać. Ale brakuje nam odwagi… Czy każdy to zna? Nie ma co ukrywać! Większość dorosłych ludzi ma problemy z nawiązywaniem kontaktów z nieznajomymi. Zatracają dziecięcą otwartość i spontaniczność w sztywnych, narzuconych schematach, a po oderwaniu się od nich nie mają pomysłu ani odwagi, jak do kogoś zagadać. Jednak wcale nie musi tak być!

Z pomocą przy krępujących rozmowach i obawie o to, kto zrobi pierwszy krok przychodzi fast dating! Obecnie jest to metoda zawierania kontaktów międzyludzkich, polegająca na sesjach rozmów (limitowanych czasowo przez organizatora) i selekcji osób przez uczestników, z którymi chcieliby skontaktować się poza sesją. Początkowo ta forma była stosowana w celu nawiązywania kontaktów o charakterze miłosnym. Pierwszy fast dating miał miejsce w Pete’s Café w Beverly Hills w 1998 roku. Po tym wydarzeniu wzrosła popularność tego typu spotkań w Stanach Zjednoczonych, a następnie ten trend rozszerzył się na cały świat. W  ostatnich latach taką metodę poznawania się stosuje się w biznesie.

Zasady fast datingu są bardzo proste!

Co  3 – 10 minut osoby wymieniają się między sobą, żeby poznać się podczas krótkich rozmów. Po upływie wyznaczonego czasu organizator daje znak dzwonkiem, sygnalizując uczestnikom, by pójść do kolejnej osoby na rozmowę. Zapamiętanie dużych dawek informacyjnych podawanych podczas kilku minut nie jest łatwe – tym bardziej przy dużej ilości osób. Mimo wszystko jest to świetny sposób na poznanie się i poszerzenie kontaktów biznesowych. 

Dlaczego tą formę integracji pokochał biznes? 

Bo jest to coś niestandardowego i przełamującego opór wewnętrzny! Wielu  osobom znudziły się już klasyczne formy networkingu przy lampce wina lub kolacji. W dzisiejszym trybie życia nie ma czasu na długie rozmowy. Ma być krótko, a treściwie! Podczas takich „zapoznawczych konwersacji”  można wymienić się doświadczeniem i poszerzyć kontakty biznesowe. Nie ma czasu na rozmawianie o pogodzie! Jak to się mówi – czas to pieniądz.
Warto podkreślić, że fast dating przyjmuje dzisiaj różne formy. 

Fast dating w rekrutacji

Fundacja Social Wolves zorganizowała dla młodych, aktywnych ludzi realizujących projekty społeczne fast dating rekrutacyjny, który zdecydowanie różnił się od standartowej rozmowy kwalifikacyjnej. Bez zbędnych formalnych zwrotów grzecznościowych  młodzi mieli okazje zaciekawić szefów dużych firm swoją osobą. Mimo luźniejszego sposobu rozmowy istniała pewna trudność. Podczas 5 minutowej konwersacji, kandydat musiał  zaprezentować się z jak najlepszej strony  i zdążyć odpowiedzieć na pytania rekrutera! Chętnych nie brakowało, co pokazuje że bardziej otwarty, mniej oficjalny proces rekrutacji przyciąga wielu młodych kandydatów.

Fast dating jako forma integracji

W wielu firmach pracownicy nie mają okazji się ze sobą dobrze poznać czy zintegrować. W trakcie organizowanych wyjazdów integracyjnych również nie zawsze jest okazja, aby każdy z każdym miał okazję porozmawiać. Tu z pomocą przychodzi randkowanie wykorzystane jako element gry integracyjnej. Pracownicy losują pytania, na które wzajemnie odpowiadają siedząc naprzeciwko siebie, po określonym czasie przechodzą do kolejnej osoby i schemat się powtarza. Tym sposobem możemy nawiązać znajomości z osobami, z którymi dotychczas mieliśmy słaby kontakt oraz poznać się z zupełnie innej strony. Kluczem do sukcesu jest ułożenie odpowiednich pytań. Czy zależy nam na tym, żeby pracownicy poznali się od strony prywatnej, czy może chcemy aby zweryfikowali swoje podejście do spraw służbowych. Tylko od pomysłu i celu organizatora zależy do czego wykorzysta tą formę integracji na evencie. 

Fast dating jako sposób na networking

Coraz więcej firm decyduje się na wykorzystanie tej metody w trakcie sesji networkingowych na konferencjach. Część korporacji organizuje także specjalne wydarzenia networkingowe, których głównych celem jest fast dating. Już 20 listopada 2018r. w Centrum Praskiego Koneser w Warszawie po raz kolejny odbędzie się spotkanie z cyklu MP Fast Date®. Wydarzenie to przeznaczone jest głównie dla osób i firm działających w sektorze MICE.


Jak się przygotować na fast dating?
  • Przed przyjściem na wydarzenie  z pewnością dostaniesz agendę i opisy osób, z którymi będziesz rozmawiać. Przeczytaj je i przygotuj pytania, które chciałbyś zadać!
  • Bądź pomysłowy! Masz tylko 3 – 10 minut! Nie marnuj czasu na oklepane, standardowe pytania. Musisz się wyróżnić!
  • Uśmiechaj się ☺  (być może w tym momencie większość  z Was pomyślała, że to głupie.. ale w cale tak nie jest!) Naukowcy potwierdzili, że ludzie, którzy często się uśmiechają, są pełni pozytywnej energii i szybciej zjednują sobie ludzi. Pokaż, że jesteś optymistycznie nastawiony do rozmowy! 
  • Pamiętaj o wizytówkach! Warto w nie zainwestować i mieć je przy sobie podczas spotkania. Przy takim ograniczeniu czasowym, nie będzie możliwość zapisać numeru telefonu, a danie wizytówki zajmie Ci dosłownie 5 sekund. Możesz też skorzystać z aplikacji CamCard do elektronicznego przechowywania wizytówek.
  • Nie stój jak słup soli! Przy tak krótkim kontakcie, mowa ciała jest bardzo ważna. Postaraj się nad nią zapanować. Czy wiesz, że osoba, która widzi Cię pierwszy raz wyrabia sobie o tobie opinię w ciągu 5 sekund?

Jak zorganizować taki event? 
  • Zadbaj o dobrą przestrzeń, aby każdy uczestnik miał przynajmniej namiastkę prywatności ze swoim rozmówcą. 
  • Wymyśl konfigurację urządzenia przestrzeni, nie ograniczaj się! Nie myśl schematycznie! Nie ustawiaj stolików w rzędy.
  • Zadbaj o widoczny zegar, aby każdy wiedział, ile czasu mu zostało.
  • Pamiętaj, że podstawa to dobra komunikacja. Udostępnij informacje uczestnikom kto jest przy stolikach i czym się zajmuje, aby nie tracić czasu na zapoznanie się z ogólnymi informacjami o firmie w trakcie sesji.
  • Pamiętaj o dobrej koordynacji, aby każdy przechodził przez kolejne stanowiska. Nie możesz dopuścić do sytuacji, że ktoś nie ma z kim rozmawiać lub musi usiąść z kimś dwa razy.
  • Zrób wstępną selekcje uczestników. Z pewnością będzie dużo chętnych!
  • Po zakończonym fast datingu pozwól uczestnikom na dokończenie rozmów, bez presji czasu przy lampce wina. 
  • Zadbaj o możliwość kontaktu uczestników między sobą po zakończonym evencie. Stwórz np. dedykowaną grupę na social media (Facebook, LinkedIn).