Green event – wydarzenie przyjazne środowisku

W ostatnim czasie tematy ekologii, ruch zero waste i ochrona środowiska są jak najbardziej na topie. To nie chwilowa moda – problem zanieczyszczenia naszej planety i nadmiernego eksploatowania jej zasobów jest naprawdę poważny. Konsumpcjonizm i nadprodukcja przedmiotów wytwarzanych z takich materiałów jak plastik także negatywnie wpływa na stan Ziemi.

Uświadomienie sobie, jak nasza działalność zawodowa – także osób pracujących w branży eventowej – wpływa na środowisko to krok do przodu. A uświadamianie uczestników to aż dwa kroki! Dlatego powstają green eventy.

Czym są green eventy?

To wydarzenia, na których podejmowane jest działanie prowadzące do minimalizacji marnowania zasobów. Dlatego zmniejszenie zużycia materiałów oraz energii jest tutaj kluczowe. Na green eventach stawia się na korzystanie ze środków biodegradowalnych, a także na recykling wszystkich „pozostałości” po tej imprezie.  Głównie plastikowych śmieci, gadżetów czy dekoracji. Kluczowe będzie tutaj również segregowanie odpadów. Takie eventy można też utrzymać w powszechnym ostatnio klimacie zero waste, czyli podejścia mającego na celu ponowne wykorzystywanie używanych rzeczy – także opakowań – oraz ograniczenie produkcji śmieci.

Dziś organizacji imprez na całym świecie towarzyszy emisja gazów, szerokie wykorzystanie energii i wody, marnowanie żywności, a także nadprodukcja plastikowych gadżetów. Powstających tylko na potrzeby eventu. Szkodliwe skutki takich działań niestety wpływają na nasze środowisko i zagrażają przyszłości przemysłu. Event marketing nakręca konsumpcjonizm, a uczestnicy wydarzeń jeszcze bardziej, niż sami organizatorzy, wpadają w wir „posiadania” i „bywania”. Skutki są zatrważające, dlatego to właśnie eventy przyjazne  środowisku rozwijają się dzięki nowym pomysłom i strategiom ukierunkowanym na redukcję odpadów.

Zobacz, jakie rozwiązania możesz zastosować organizując swój event, aby uczynić go bardziej „green”!

Wybierz „zielony” obiekt

I wcale nie mówimy o wybieraniu budynków tylko w zielonym kolorze. Wybór miejsca, które wkomponuje się w naszą ideologię jest niezwykle ważny. A dlaczego? Bo chcemy, aby już od podstaw nasze wydarzenie niwelowało zbędny konsumpcjonizm. Dlatego w tym przypadku dobrze jest współpracować z obiektami, które także przywiązują wagę do dbania o środowisko.

  • Doskonałymi przykładami takich lokalizacji są np. tymczasowe konstrukcje, które są obecnie szeroko stosowane w przemyśle. Zalety tych obiektów są takie, że można je ponownie odbudować, do tego wiele razy! Materiały budowlane bardzo często poddaje się też recyklingowi lub po prostu ponownie wykorzystuje po zakończeniu imprezy.
  • Nie zawsze możemy pozwolić sobie na postawienie takiej konstrukcji od zera. Często klient wymaga od nas, aby event odbył się w jakiejś znanej lokalizacji. W tym przypadku warto rozeznać się, jakie standardy obowiązują w hotelach czy innych obiektach, które bierzemy pod uwagę. W ostatnim czasie coraz więcej miejsc staje się przyjazna środowisku, więc dobrze będzie zdecydować się właśnie na taki obiekt. Czym różni się od standardowych lokalizacji? Przede wszystkim podejściem do zużycia surowców, wykorzystywanie materiałów i przedmiotów wykonanych z tworzyw innych niż plastik, a także trzymaniem się zasad zero waste. Restauracja, w której nie marnuje się jedzenia – jak najbardziej na tak! Kucharze starają się przygotowywać opcjonalne porcje, a resztki chętnie pakują na wynos. Ale o jedzeniu jeszcze dzisiaj sobie powiemy!
  • Ważną kwestią w wyborze lokalizacji jest również transport. Przemyślany wybór miejsca odpowiedniego dla wydarzenia może zachęcić do ograniczenia korzystania z samochodu. Gdy organizatorzy zdecydują się na lokalizację, do której można dotrzeć środkami transportu publicznego. Warto przy okazji takiego wydarzenia zaprezentować uczestnikom opcjonalne, ekologiczne formy transportu. Może event przyjazny rowerom? Albo autobus hybrydowy jako transport na miejsce imprezy?
Po co w jedzeniu plastik?

Nie ma eventu bez jedzenia, prawda? Jednak ta kwestia staje się bardzo często jedną z najmniej ekologicznych na całym wydarzeniu. Plastik przewala się przez cały czas trwania imprezy, a pod koniec resztki zostają… po prostu wyrzucone. Raczej nie chcemy takiego rozwiązania, dlatego mamy o wiele lepsze!

  • Zamiast serwowania przystawek podawanych w małych, plastikowych kubeczkach wybierz coś bardziej sensownego. Pomyśl o tym, ile śmieci produkuje się przy jednej takiej strefie cateringowej na wydarzeniu. Do każdej małej przystawki w plastikowym naczynku dołączony jest plastikowy widelczyk lub pałeczka z tego właśnie tworzywa. Przystawek są setki. I czy to ma sens? Nie do końca. Dlatego postaw na firmy, które nieco bardziej logicznie podchodzą do tematu i stosują zamienniki plastiku. Sam także postaraj się wprowadzić na evencie takie rozwiązania, szczególnie w przypadku imprez plenerowych. Papierowe naczynka, drewniane widelczyki czy wykałaczki też całkiem nieźle się sprawdzają. Ostatnio modne stały się także naczynia orkiszowe! Na takim talerzyku z orkiszu można zjeść obiad lub deser, a następnie… zjeść samo naczynie! A jeśli gość jest już tak nasycony, że nie ma specjalnie ochoty na zjedzenie talerza, to nie szkodzi. Takie naczynie jest biodegradowalne i nadaje się również na kompost. Dlatego nie szkodzi środowisku.
  • Zdrowa i ekologiczna żywność to klucz do sukcesu. Postaraj się, aby serwowane posiłki zachęcały do świadomego i zdrowego jedzenia. Ogranicz przetworzoną żywność oraz taką, która pochodzi z koncernów nie dbających o dobro środowiska. Postaw na wspieranie lokalnych producentów. W ten sposób ograniczysz także emisję gazów związaną z transportem.
  • Upewnij się, że bierzesz pod uwagę preferencje i dietę uczestników. Włącz do menu posiłki wegańskie i wegetariańskie. Nie zapomnij również o tym, aby je oznakować. Dobrze, aby ludzie wiedzieli, co jedzą.
  • Ogranicz marnowanie jedzenia. Kilka razy pomyśl, zanim zamówisz catering. Zastanów się nad ilością uczestników, typem imprezy oraz średnim spożyciem na osobę. Postaraj się zorganizować catering w taki sposób, aby nie zmarnowała się zbyt duża ilość pożywienia. Zastanów się także, co stanie się z resztkami po evencie.

3 razy R, czyli recykling dla opornych

Ogromna ilość odpadów z plastiku, papieru i innych materiałów wymaga zastosowania zasady „3R”. Czyli „reuse (użyj ponowne), reduce (zredukuj), recycle (poddaj recyklingowi)”. Dzięki wdrożeniu takiego rozwiązania event managerowie mogą zminimalizować ilość odpadów i zaprezentować odbiorcom wartość zrównoważonych rozwiązań.

  • REDUCE! Aby wykorzystać moc recyklingu, staraj się zredukować ilość drukowania i produkowania jednorazowo używanych przedmiotów i gadżetów do minimum. Postaw na przedmioty, których użyjesz ponownie lub poddasz właśnie recyklingowi.
  • REUSE! Doskonałe pomysły na „ponowne wykorzystanie” to np. wynajem sprzętu lub korzystanie z praktycznych toreb na prezenty i banerów wystawowych.Takie rzeczy mogą zostać użyte ponownie, na kolejnych eventach danej firmy lub istnieje też możliwość przerobienia ich na coś innego.
  • RECYCLE! Wreszcie, skorzystaj z zalet recyklingu, instalując specjalne punkty recyklingu materiałów na miejscu wydarzenia i edukując swoich pracowników i uczestników eventu w zakresie korzystania z takich urządzeń.
Nie drukuj ile popadnie!

Jeśli na wydarzeniu musisz stworzyć materiały drukowane, postaraj się zrobić to z głową!

  • W miarę możliwości wybierz ekologiczny papier.
  • Unikaj takich materiałów jak folie czy etykiety zmniejszające możliwość recyklingu.
  • Poinformuj uczestników o tym, że materiały wykorzystywane na evencie poddajesz recyklingowi! Możesz zachęcić ich do takiego działania, jeśli tematyka wydarzenia obejmuje takie tematy.
Zielone dekoracje

Dekoracje budują wizualny obraz wydarzenia, co oznacza, że muszą zapadać w pamięć i współgrać z tematem. Istnieje wiele sposobów, które mogą pomóc event managerom w stworzeniu spójnej scenografii, która równocześnie stanie się eko-friendly!

  • Wykorzystaj kwiaty i rośliny, które są sezonowo dostępne.
  • Postaw na bazowe dodatki i wybierz trwałe elementy dekoracyjne – np. zasłony lub świeczniki – które będą uniwersalne i użyjesz ich na kolejnych wydarzeniach.
  • Dodatki z ekologicznych materiałów mogą również nieźle się sprawdzić.
  • Staraj się nie produkować dużej ilości dedykowanych dekoracji pod konkretny event, które wiesz, że wykorzystasz tylko raz. Postaw na rzeczy, które możesz później przerobić. Nie tylko będzie to eko rozwiązanie. Zaoszczędzisz też na budżecie. Sam z doświadczenia wiesz, że takie „głupotki” po podliczeniu potrafią stworzyć w kosztorysie czterocyfrową sumę. Ale po co, skoro możesz się zabezpieczyć uniwersalnymi dekoracjami?

Wystawcy, sprzedawcy i giftpacki – część eko contentu

Co zrobić, aby wystawcy oraz sprzedawcy na naszym wydarzeniu byli wpasowani w ideologię eko eventu? Czy gifty dla uczestników mogą nawiązywać do motywu? Przedstawiamy wam kilka rozwiązań.

  • W przypadku sprzedawców i wystawców wytyczne dotyczące umów i samych dostawców usług czy produktów powinny być opracowywane na wczesnych etapach planowania eventu i odpowiednio zakomunikowane. Należy upewnić się, czy wszystkie jednostki zaangażowane w nasze wydarzenie mają taką samą ideę. Warto stworzyć podręcznik lub spis dla wystawców zawierający wszystkie zabronione materiały i sprawić, by ich świadomość wzrosła.
  • Nawiązując do poprzedniego punktu – dobrze jest po prostu wybrać takich wystawców (np. w przypadku, kiedy na wydarzeniu chcemy stworzyć mini eko-targ), którzy będą po prostu odpowiedni.
  • Co w przypadku giftów? Tutaj przemyślmy sprawę i postarajmy się, aby paczka z prezentami dla uczestników nie zawierała zbędnych rzeczy. Katalogi reklamowe lubi każdy klient, ale nie oszukujmy się – większość z nas je wyrzuca. Zastąpmy stertę makulatury po prostu estetyczną wizytówką z adresem strony internetowej. Ten, kto będzie chciał przejrzeć katalog, zrobi to online. Same gifty zapakujmy w ekologiczny papier lub torebki, unikajmy plastikowych toreb. A w środku umieśćmy coś, co spodoba się gościom. Może być to żywność ekologiczna, karty upominkowe do wybranych eko-sklepów, produkty od lokalnych rzemieślników – oto kilka pomysłów, od których możesz zacząć.

Warto dodać, że przyjazne dla środowiska rozwiązania sprawdzą się nie tylko na eventach ukierunkowanych na zero waste czy klimat eko. Wymienione przez nas sposoby mogą być świetnym dodatkiem do standardowego wydarzenia. Dzięki wdrażaniu takich rozwiązań przyzwyczaimy siebie, klienta i uczestników do tego, że może być inaczej. Nauczymy ludzi dobrych nawyków, a sami będziemy mogli ze spokojnym sumieniem cieszyć się tym, że dokładamy naszą własną, małą cegiełkę do ochrony naszej planety! Bo przecież jeśli chcemy zmieniać świat, warto zacząć od siebie. Środowisko będzie nam wdzięczne 😊.