IKEA robi to dobrze! Oto najlepsze kampanie tej szwedzkiej marki

Kampanie IKEA od pewnego czasu są gorącym tematem do dyskusji. Wywołują emocje niemal za każdym razem, kiedy powstaje nowa, angażująca akcja. Świetny real time marketing, pomysłowe akcje i oddziaływanie na emocje odbiorcy. To przepis na sukces!

Dziś przedstawiamy wybrane przez nas, najlepsze inicjatywy marketingowe IKEA. To świetne i inspirujące kampanie, które na pewno rzuciły wam się w oczy. Mogą zainspirować innowacyjnym podejściem i nawiązaniem do wielu istotnych tematów. Forma tych kampanii jest współczesna i mimo oryginalności idealnie wpasowuje się w niektóre trendy.

„Z nogą w drzwiach” ze stand-uperami

Ta kampania jest kolejnym nawiązaniem do ikeowskiego cyklu „Niech żyje dom!”. Ma na celu pokazanie odbiorcom, jakie problemy goszczą w ich przestrzeni domowej. Zwraca też uwagę na to, że są one zupełnie normalne i niemal każdy w swoim niewielkim gospodarstwie domowym przeżywa dość podobne sytuacje.

Rozmowy o sypialni? A być może rozmowy w sypialni! Znani i lubiani komicy i stand-uperzy opowiadają anegdotki sypialniane inspirowane historiami prawdziwych klientów sklepu IKEA. Szwedzka sieć meblarska do tej współpracy zaprosiła Olę Petrus i Karola Modzelewskiego. Specjalnie na potrzeby kampanii powstał na YouTube kanał „Z nogą w drzwiach”. Materiał zostaje publikowany właśnie na YouTube oraz Facebooku. Akcję uzupełniła reklama telewizyjna oraz działania z influencerami.

To świetna okazja do pokazania marki z innej strony – meble nie muszą kojarzyć się odbiorcom z nudnym urządzaniem domu i kupowaniem tego „co trzeba”. Poczucie humoru i nawiązania do prawdziwego życia to w ostatnim czasie ulubione punkty zaczepienia tej marki. A wykorzystany w kampanii ostatnio popularny stand-up dodaje im punktów!

Za kampanię (koncept kreatywny, strategię i kreację, w tym za produkcję spotu reklamowego) odpowiada agencja Saachi&Saachi IS.

Czy my się znamy? Rozłącz, żeby połączyć!

Smartfony i święta – można to pogodzić? Wszyscy wiemy, że świąteczne spotkania bez smartfonów i telewizora są niemal niemożliwe. Ludzie spotykają się razem przy stole, jednak koncentrują się często albo na świecie wirtualnym, albo na tym, co aktualnie leci w telewizji. To dość przykra sprawa, bo z całą rodziną mamy okazję spotkać się często jedynie na Boże Narodzenie. I okazuje się, że nie rozmawiamy.

IKEA postanowiła poruszyć ten problem i pokazać ludziom, jak bardzo nieistotnym sprawom poświęcają swój czas. Stworzono kilka wigilijnych stołów, przy których członkowie rodziny zadawali sobie nawzajem pytania. Osoba, która nie odpowiedziała na pytanie, musiała odejść od stołu. W ten sposób na początek pytano o celebrytów, internetowe nowości czy social media. Zadziwiająca ilość osób znała odpowiedź na pytania – zwłaszcza nastolatkowie. Jednak z czasem „poziom” pytań się podniósł i pojawiły się pytania o członków rodziny. Okazało się, że większość ludzi nie miała pojęcia o podstawowych marzeniach czy wydarzeniach z życia swoich najbliższych. Pod koniec kampanii można było zaobserwować refleksje tych osób.

W ten sposób została poruszona kwestia dość istotna w dzisiejszych czasach. Kampania miała zachęcić odbiorców do „tradycyjnych” świąt, wzajemnej komunikacji, rozmów z najbliższymi o życiu i spędzania chwil w rodzinnym gronie. Social media i inne kanały internetowe będą istniały zawsze, a członkowie rodziny – już niekoniecznie.

Idealny real time marketing

IKEA jest jedną z tych marek, które słyną z perfekcyjnego real time marketingu, zwłaszcza w internecie. Ich śmieszne obrazki krążą po sieci z prędkością światła i obśmiewają aktualne wydarzenia, ale w sposób naprawdę zabawny i nikogo nie krzywdzący.

Nad tą kwestią nie ma co się rozpisywać, po prostu pokażemy wam najlepsze, ikeowskie RTM-y!

Ślub Księcia Harry’ego – Royal Wedding

Premiera nowego Maca Pro

Kultowa „Gra o Tron” i nawiązanie do postaci z serialu oraz odcinka!

Kanye West i kampania jego Yeezy Shoes

IKEA bag vs. Balenciaga

Serialowe mieszkania „Ikea Real Life”

Czy można odtworzyć mieszkania z „The Simpsons”, „Friends” czy „Stranger Things” wykorzystując meble z IKEA? Okazuje się, że bez problemu. Inspirowana serialami kampania „Ikea Real Life” powstała całkiem niedawno.  I pisaliśmy o niej na naszym portalu.

Serialowe wnętrza w kampanii IKEA? Zobaczcie pokoje z seriali „Simpsonowie”, „Stranger Things” i „Przyjaciele”

IKEA mówi stop! „Let’s relax”

Życie w biegu dosięga każdego, a co za tym idzie – brak czasu na odetchnienie i znalezienie chwili na odpoczynek. To chyba szczególna cecha event managerów, prawda? Dlatego IKEA postanowiła zwrócić uwagę zabieganych ludzi mówiąc im, aby zatrzymali się i postarali zrelaksować. Szalone życie nie musi być szalone 24/7, czasem trzeba odpocząć i sprecyzować swoje oczekiwania dotyczące codziennego życia. Autorzy kampanii sugerują, aby zacząć czerpać z życia garściami i zacząć cieszyć się z przyziemnych i drobnych przyjemności. W końcu ktoś, kto nie potrafi cieszyć się z drobnostek, nie może być w pełni szczęśliwy.

Kampania kładzie szczególny nacisk na wspólne przygotowywanie posiłków oraz gotowanie, a następnie zasiadanie do stołu wraz z rodziną czy przyjaciółmi. To szczególnie łączy ludzi, zwłaszcza, kiedy delektujemy się chwilą. Kampanię promuje film, który w przewrotny i zabawny sposób obrazuje jej ideę.

Jak namówić do odpoczynku? ASMR kluczem do sukcesu

Oto kolejna kampania, która ma na celu zachęcenie odbiorcy do spowolnienia trybu życia i zrelaksowania się! IKEA namawia do odpoczynku pierwszą w Polsce akcją wywołującą ASMR – przyjemne uczucie mrowienia i ciarki, które… wprawiają nas w stan relaksu. Jeszcze do końca nie zbadano, jak i dlaczego tego typu uczucie potrafi odprężyć, ale najważniejsze, że działa. I stało się ostatnio wyjątkowo popularne, zwłaszcza, w marketingu.

Do produkcji tego materiału wykorzystano dźwięki, które wydają meble i produkty IKEA! W nietypowy sposób historię stworzyła znana grupa youtuberów – G. F. Darwin, znani z jakościowych i zabawnych miniprodukcji.

Czym jest ASMR? To skrót od Autonomous Sensory Meridian Response, czyli spontaniczna odpowiedź układu nerwowego na bodźce, które odnoszą się do przeróżnych doznań oraz zmysłów. Człowiek odczuwa to jako przyjemne mrowienie w okolicach głowy i szyi. ASMR wykorzystuje się w celach relaksacyjnych oraz zaleca się je osobom, które mają problemy z zasypianiem. Osoba słysząca takie dźwięki odpoczywa.

– Dzisiaj mówi się nam, że cały czas mamy być aktywni, być ciągle w biegu. A my wierzymy, że warto i wolno wypoczywać. Kiedy pozornie nie robisz nic, robisz bardzo wiele: ładujesz baterie, masz czas podjąć decyzję czy po prostu cieszyć się daną chwilą. Wykorzystując technikę ASMR, chcemy, aby odbiorca nie tylko zobaczył, ale też usłyszał i poczuł, że z IKEA może pozwolić sobie na naturalny relaks – mówi Bartosz Binczewski, Digital Marketing Leader w IKEA.

Wszystkie dźwięki z filmu zostały zebrane w jednym miejscu. Można ich odsłuchać tu:

– Są takie globalne trendy, których wykorzystanie w kampaniach marketingowych może być nieoczywiste. Takim trendem jest ASMR, który okazał się jednak być idealnym dopełnieniem naszej idei kreatywnej. Po raz pierwszy w Polsce i po raz pierwszy na taką skalę wykorzystaliśmy to zjawisko, tworząc kolejną odsłonę wiosennej kampanii z IKEA o odpoczywaniu i nicnierobieniu. A wszystko po to, by zapewnić użytkownikom prawdziwą przestrzeń do relaksu – mówi Patrycja Lukianow, Deputy Creative Director w Saatchi & Saatchi IS.

Co Ci się przyda? Szafa pełna różności na Black Friday

IKEA walczy z przesadnym konsumpcjonizmem i marnotrawstwem rzeczy. Dlatego proponuje swoim klientom szafę. Ale nie taką zwykłą, bo z rzeczami, które mogą jeszcze się przydać. Zobaczcie nasz artykuł poświęcony tej akcji:

Ikea w Black Friday poszła pod prąd – kolekcja PRZYDA SIĘ

 

Poznaj swojego sąsiada

Relacje sąsiedzkie Polaków obecnie nie należą do najlepszych. Brakuje zaufania, czasu i przede wszystkim uprzejmości wobec osób, które mieszkają w tej samej okolicy. Co niestety sprowadza lokatorów bloków mieszkalnych do relacji polegających na odburkiwanym „Dzień dobry”. To przykre, zważając na to, że jeszcze 20 lat temu społeczność sąsiedzka była silna, zżyta i chętna, aby pomagać sobie nawzajem.

Jakiś czas temu wspominaliśmy o kampanii Tyskie „Przejdź na Ty”, gdzie w windzie zwykłego, szarego budynku stworzono… barek z piwem! Więc sąsiedzi mogli dosłownie przejść na „Ty” przy dobrym piwie.

IKEA w 2016 roku również postanowiła nawiązać do sąsiedzkich spotkań tworząc całą kampanię poświęconą sąsiadom! Pojawił się internetowy spot stworzony przez youtubera Reżysera Życia. Choć kampanii dziś nie można już znaleźć w internecie, była wyjątkowo pozytywna i nawiązywała do dość ważnych tematów. Ludzie rozmawiali z innymi ludźmi i dopiero później dowiadywali się, że… rozmawiają z sąsiadem! Na ich twarzach oczywiście gościło zaskoczenie.

 

Idąc za ciosem IKEA postanowiła stworzyć  serię wydarzeń „Spotkania Sąsiedzkie”, które miały na celu właśnie zapoznanie się ze sobą sąsiadów.

Głównym motorem kampanii były emocje wywoływane we wszystkich, którzy wzięli udział w eksperymencie. Osoby wypowiadały się:

”Miałam ochotę go uściskać”

„Byłam szczęśliwa, że mogę być blisko kogoś kto tak ciepło ze mną rozmawiał, otworzył się.”

„Boimy się, że wyjdziemy na głupków, że o Jezu zagadam do tego chłopaka czy zagadam do tej dziewczyny to na głupka wyjdę, a to nieprawda, ludzie są tak naprawdę otwarci i raczej chyba spragnieni rozmów, towarzystwa.”

Czy nadal macie wątpliwości co do tego, czy warto zagadać do sąsiadów? No właśnie!

Kuchnia Spotkań

Na stronie internetowej ikeowskiej Kuchni spotkań możemy przeczytać:

Jest takie miejsce w centrum Warszawy, gdzie mogą spotykać się w gronie rodziny i przyjaciół wszyscy, których łączy pasja kulinarna i chęć spędzania czasu w wyjątkowej atmosferze. Czy już je znacie?

To idealne miejsce na wszelkiego rodzaju spotkania, integracje, konferencje. Dzięki zespołowi IKEA w Warszawie powstało ciepłe i przytulne miejsce, w którym ludzie mogą śmiało porozmawiać i spotkać się ze sobą na wspólne gotowanie i posiłek. Każdy może zarezerwować taką Kuchnię Spotkań – dla mniejszej lub większej ilości osób i w sposób zabawny i kreatywny spędzić tam czas! My już ostrzymy noże i grzejemy piekarnik, to będzie coś pysznego!