Integracja w pułapce – „I want to play a game”

Zamknięci w pokoju jak w pułapce, zdani sami na siebie, szukając wskazówek, próbując ułożyć je w logiczną całość, walcząc z uciekającym czasem, w poszukiwaniu jedynego celu – wyjścia. Escape Roomy robią furorę w świecie eventów. Ale dlaczego? Co jest w nich takiego fascynującego? Jakie tajemnice skrywają? Jaki jest sekret tego światowego biznesu?

Już sam opis Escape Roomu przypomina nam scenariusz emocjonującego filmu akcji lub gry komputerowej i nie jest to przypadek, bowiem Escape Roomy wywodzą się ze świata wirtualnego! To w tym wielowymiarowym świecie w 1988 roku powstała gra online oparta na poszukiwaniu wyjścia z zamkniętego pokoju za pomocą zagadek i szyfrów. Jej rozwój z wypiekami na twarzy śledzili duzi i mali – jednocząc pokolenia podczas rozwoju technologii. Udoskonalana w najróżniejsze szalone pomysły, przechodząc modyfikacje gra opuściła szklany świat i przedostała się do tego realnego, tworząc namacalną, prawdziwą rozrywkę dla każdego.

Szaleństwo na jej punkcie opanowało błyskawicznie cały świat! Zaczynając od Azji, Stanów Zjednoczonych, aż po Europę! W Polsce pierwsze pokoje kuszące zagadkami pojawiły się w 2014 roku we Wrocławiu. Jest to data nie tak odległa i zdawać by się mogło, że branża ta dopiero w Polsce raczkuje, ale tak nie jest! Rozwija się w ekspresowym tempie. Obecnie na terenie naszego kraju znajduje się około 700 Escape Roomów i wciąż ich przybywa! Jaki jest więc sekret zagadkowych pokoi?

Live Escape Rooms kierują się tą samą, podstawową zasadą, co gry zza szklanych ekranów. Cel – wydostać się z zamkniętego pomieszczenia lub kilku pokoi zaaranżowanych pod konkretną fabułę i wypełnionych serią zagadek, łamigłówek czy zadań manualnych przed upływem określonego czasu. Być może pamiętacie film „Cube” czy „Piła”, które był oparty na dokładnie tym samym mechanizmie.

Tematyka wnętrz uzależniona jest tylko od właścicieli i ich wyobraźni. Znajdziemy tutaj scenariusze przygodowe, historyczne, kryminalne, abstrakcyjne, rodem z horroru, bajkowe i fantastyczne. Bardzo często tworzone są scenariusze o różnych poziomach trudności, dlatego każdy z uczestników znajdzie coś dla siebie. Dla najmłodszych proponowane są ścieżki edukacyjne, z kolei dla starszych klientów właściciele czasami zatrudniają także aktorów, nadając realności historii i sytuacji w jakiej się znajdują. W największych miastach w Polsce możemy się też natknąć na ofertę turystyczną.

Kiedyś ktoś powiedział, że jeśli zamknie się dwóch wrogów w jednym pomieszczeniu to prędzej czy później się pogodzą. To stwierdzenie sprawdza się tutaj w 100%! Fenomenem Escape Romów jest fakt, że uczestnicy podczas gry bardzo szybko angażują się w daną historię. Poświęcają całą swoją energię i skupienie wykonywanemu zadaniu. Dlatego jest to świetna gra integracyjna, niczym przyspieszony, ekstremalny „kurs” poznawania siebie w „stresowych” warunkach. Dodatkowo uczy współpracy i pokazuje łańcuch wzajemnych zależności w osiąganiu celów. Dlatego Escape Roomy polubiła branża eventowa! Jest to świetna atrakcja, która znacznie odbiega od standardowych rozrywek takich jak bankiet, foto budki, konkursy, koncert. Pozwala na chwilowe zapomnienie się, porzucenie biznesowych, sztywnych zasad i wspiera realizację wewnętrznych celów integracyjnych firmy.

Warto pamiętać, że liczba graczy w jednym pokoju jest ograniczona (max. 5 osób) i jedna gra trwa 45 – 90 minut. Dlatego nie jest to odpowiednia atrakcja uczestników dużych konferencji.  Chodź oczywiście, zdarzają się wyjątki. Coraz więcej firm rozwija tzw. mobilne Escape Roomy, gdzie tematyka i scenariusz jest dopasowana do potrzeb przestrzeni, w której odbywa się event np. w hotelu, gdzie aranżowane są pokoje hotelowe.

Firmy zajmujące się organizacją „mobilnych” Escape Roomów prześcigają się w wymyślaniu nowych scenariuszy, jeszcze bardziej angażujących i dla większej ilości osób. Obecnie przy dużej grupie uczestników Escape Room łączony jest z formułą gry miejskiej, dzięki temu jest większa możliwość rotacji i rozproszenia graczy.

Jednak to co najważniejsze to forma atrakcji bardzo angażującej, wpływającej na zmysły i łatwej do zapamiętania, poprzez utożsamianie się z fabułami, które budują w naszej głowie obrazy. A wszyscy dobrze wiemy, że poza emocjami ludzie zapamiętują ciekawe historie.


Jakie najważniejsze pytania należy zadać dostawcy usług.
  • Doświadczenie firmy w organizacji.
  • Prośba o prezentację wykonanych zleceń np. w formie zdjęć z poprzednich realizacji ewentualnego kontaktu do firm w celu potwierdzenia referencji.
  • Prośba o próbkę (zaproszenie do wersji stacjonarnej).
  • Potencjalny koszt organizacji takiej atrakcji.
  • Przykładowy scenariusz i mechanizmy działania.
  • Jak dokładnie wygląda organizacja ich pracy ile osób pracuje przy projekcie.

Jakie najważniejsze informacje dostarczyć w briefie?
  • Informacje o uczestnikach (ilość, przedział wiekowy, zawód, stanowiska, płeć).
  • Tematyka eventu.
  • Cel jaki ma realizować Escape Room.
  • Data wydarzenia
  • Plan pomieszczenia (dokładne wymiary i opis), który potencjalnie ma zostać przekształcony na Escape Room.
  • Przedział czasowy na montaż, aktywność i demontaż.