Jak wywołać emocje na evencie? User experience dla początkujących

Emocje towarzyszą człowiekowi od zawsze i mają ogromny wpływ na postrzeganie rzeczywistości. Żyjemy w czasach konsumenckich, w których o klienta jest znacznie trudniej niż dotychczas. Współczesny konsument posiada praktycznie nieograniczony wybór ofert i produktów. W jaki sposób managerowie eventowi powinni wykorzystać ludzkie emocje, aby stworzyć wydarzenie, które już od pierwszych chwil wzbudzi w klientach zachwyt i spowoduje, że ten dzień zapamiętają na długo?

W dzisiejszych czasach, każdy twórca produktów czy też usług musi pokonać niezwykle ciężką drogę, aby trafić do swoich klientów. Różnorodność ofert jest tak ogromna, iż należy wykazać się niesamowitych zaangażowaniem, aby zostać dostrzeżonym na rynku. Niezwykle skutecznym sposobem na zwrócenie uwagi klientów jest wykorzystywanie emocji, w celu pokazania swoich usług i produktów. Wiele firm posiada doskonale opracowaną strategię, która pozwala dowolnie manipulować emocjami swoich klientów, zarówno tymi pozytywnymi, jak i negatywnymi. Obecnie konsumenci nie kierują się już tylko jakością i ceną towaru, wybierają produkty, które poza pełnieniem przedstawionych funkcji wywołują w nich również emocje.

Wykorzystanie User Experience w eventach

Na wstępie warto zaznaczyć, czym jest User Experience i jak z niego korzystać, aby w jak najlepszy sposób dotrzeć do uczestników eventu. Terminu „UX” po raz pierwszy użył Don Norman, który w 1993 roku swoje stanowisko w firmie Apple Computers określił jako „Architekt User Experience”. Z biegiem czasu coraz więcej firm dostrzegło korzyści dla biznesu płynące ze wzbudzania pozytywnych doświadczeń w swoich klientach. Prawdziwy boom na wykorzystywanie UX pojawił się na początku obecnego tysiąclecia, kiedy to specjaliści od marketingu opracowali sposoby wykorzystywania elementów psychologii, ergonomii, sztuki oraz użyteczności w biznesie.

Jak stworzyć event, który wywoła zachwyt?

Aby stworzyć event, który wywoła w naszych gościach zachwyt i spowoduje, że zapamiętają go na długi czas, należy zaproponować coś więcej, coś co będzie posiadało wartość dodaną. Należy stworzyć event, który poza pełnieniem oczekiwanych przez gości funkcji, zapewni im również doznania emocjonalne, będące swego rodzaju dodatkiem do przeżytych chwil na evencie. To właśnie dzięki emocjom, klienci zapamiętają to wydarzenie na długi czas i będą o tym wspominać swoim znajomym. Wydaje się, że ciężko o lepszą reklamę! W jaki sposób uzyskać „efekt wow” i jak manipulować emocjami gości wydarzenia? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jednakże w dzisiejszych czasach branża eventowa ograniczona jest tak naprawdę tylko przez nas samych. Aby zaciekawić gościa wydarzenia musimy stworzyć swoisty efekt przeżywania eventu – wpłynąć na jego emocje.

Znajdź wyjątkową lokalizację

Aby umocnić pozytywne emocje na evencie najlepiej jest zdecydować się na nietuzinkową lokalizację wydarzenia. Wszyscy z nas byli na spotkaniu organizowanym w sali konferencyjnej czy w innym, banalnym miejscu. Idź o krok do przodu! Znajdź miejsce, które swoim magicznym charakterem wywoła w Twoich gościach zachwyt i spowoduje, że pozytywne emocje na temat tego miejsca zostaną zapamiętane na długo. Warto jednak pamiętać, iż event wciąż musi spełniać swoje podstawowe zadania, oraz konieczne jest zagwarantowanie uczestnikom komfortowych warunków. Należy jednak zwrócić uwagę, iż w przypadku wyszukanych miejsc organizacji eventów, kluczową rolę odgrywa umiejętność przystosowania danego obiektu pod potrzeby organizatora. Wszystko musi być zaplanowane i przemyślane, aby nie wywołać odwrotnego, niż zamierzony celu – wzbudzenie negatywnych emocji.

Bierz przykład z najlepszych!

Doskonałym przykładem odpowiedniego kreowania pozytywnych emocji dotyczących oferowanego przez nas produktu może byś firma Apple. Nie od dziś wiadomo, iż klienci lidera rynku telefonów komórkowych i innych urządzeń elektrycznych, uznawani są za najbardziej lojalnych konsumentów. W jaki sposób Steve Jobs i spółka uzyskali taki poziom satysfakcji swoich klientów? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo zawiła, jednakże patrząc tylko przez pryzmat emocjonalny łatwo możemy dostrzec, czym firma Apple wyróżnia się na tle swoich konkurentów. Weźmy na tapetę smartfony sprzedawane przez firmę z Cupertino – iPhone. Zakup jednego z modeli proponowanych przez Apple jest swego rodzaju przeżyciem na klienta. Zaczynając od postawienia pierwszego kroku w salonie firmowym – design półek i całego pomieszczenia stoi na najwyższym poziomie estetycznym, a minimalistyczny projekt sklepu wzbudza w nas poczucie luksusu, sprzedawanego przez firmę Apple. Gdy tylko pudełko z telefonem trafi w nasze ręce, rozpoczyna się swoiste przeżycie, które ciężko jest zapomnieć. Pudełko iPhone’a jest eleganckie i proste, wykonane z najwyższej jakości materiału, a otwarcie pokrywki znacząco różni się od opakowań konkurencji. Po otworzeniu opakowania naszym oczom ukazuje się produkt, zapakowany w taki sposób, iż wydaje nam się, że nie jest to zwyczajny telefon komórkowy, a najwyższej jakości biżuteria. Takie same zasady dotyczą organizowania eventów. Musimy wpłynąć na wyobraźnie i sposób przeżywania emocji uczestników wydarzenia, aby udział w evencie był dla nich przeżyciem, które w żaden sposób nie przypomina innego organizowanego spotkania.

Oczaruj uczestników eventu nowymi technologiami!

Oprócz wcześniej wspomnianej wyjątkowej lokalizacji warto zadbać również o inne doznania uczestników eventu. Naszym celem jest zbudowanie magicznej aury, która będzie zachwycać i powodować stan ekscytacji osób obecnych na wydarzeniu. Doskonałym sposobem na zbudowanie zachwytu wśród gości jest wykorzystanie najnowszych nowinek technologicznych, które stworzą swego rodzaju spektakl i oprócz funkcji przedstawienia podstawowych zagadnień eventu, zbudują magiczną aurę wydarzenia. W dzisiejszych czasach prężnego rozwoju technologicznego, jedynym ograniczeniem może być właściwie tylko nasza wyobraźnia. W ostatnich czasach niezwykle modnym rozwiązaniem jest wykorzystanie technologii rzeczywistości rozszerzonej VR, czy też użycie zastosowania sztucznej inteligencji na eventach. Za pomocą nowych technologii jesteśmy w stanie jeszcze bardziej zaangażować uczestników eventu do brania aktywnego udziału w konferencjach. Doskonałym pomysłem jest użycie hologramów 3D, pozwalających stworzyć nowoczesne i czarujące prezentacje dotyczące jakiegoś produktu, czy też usługi.

Stwórz niezapomniane wydarzenie

Marzeniem każdego organizatora eventu jest wzbudzenie takiego zachwytu wśród uczestników wydarzenia, że nie będą w stanie zapomnieć o nim przez długi czas. Zadowolenie gości może mieć wiele pozytywnych skutków – być może ktoś z obecnych osób zapragnie samemu stworzyć tego rodzaju „pokaz” i do zorganizowania całego przedsięwzięcia zatrudni właśnie Ciebie, co pozwoli nawiązać więcej kontaktów biznesowych i uczyni Cię rozpoznawalnym w świecie marketingu eventowego. Odpowiednie stworzenie emocjonalnej podróży dla uczestników jest nie lada wyzwaniem, jednak wykorzystanie niektórych narzędzi opisanych w tym artykule pozwoli Ci znaleźć odpowiednią drogę, aby tego dokonać. Pamiętaj, że jedynym aspektem, który Cię ogranicza jest Twoja wyobraźnia. Właściwe przygotowanie eventy pozwoli gościom utożsamiać się z wizją przedstawioną przez Ciebie, a co za tym idzie wpłynie na ich emocjonalne doznania.

 

Krystian Mowel

Share