Jak zebrać wartościowy feedback od uczestników eventu?

Zawsze może być lepiej. Bez względu na to, czy organizujesz koncert dla tysięcy ludzi, czy imprezę integracyjną dla załogi startupu – to właśnie feedback zebrany po wydarzeniu jest kluczowym elementem, który pomoże przygotować to wydarzenie za rok jeszcze lepiej.

Ankiety po zakończeniu eventu są standardem w branży. Zaskakujące jest jednak fakt, że to kluczowe narzędzie jest niedostatecznie wykorzystywane przez organizatorów wydarzeń.

7 złotych zasad zbierania opinii od uczestników eventu

Jeśli wyciśniesz feedback po wydarzeniu jak cytrynę, następnym razem będziesz mógł delektować się słodkim smakiem owocnej, bo bazującej na konkretnych danych, współpracy z klientem. Aby zebrać wartościowe dane od gości wydarzenia, należy przestrzegać kilku kluczowych zasad.

  • Zasada regularności

Badanie satysfakcji gości przeprowadzaj regularnie i porównuj poziom satysfakcji uczestników z wynikami z ubiegłych lat. W ten sposób łatwo zidentyfikujesz elementy, które świetnie się sprawdzają oraz określisz, nad czym warto popracować za rok.

  • Zasada szybkiego działania

Ankietę po wydarzeniu należy najlepiej wysłać do uczestników w ciągu 24 godzin od zakończenia imprezy. Oczywiście to zależy, jakiego rodzaju event musimy „zbadać”. Jednak w każdym wypadku podjęcie szybkiego działania pozwoli uzyskać najlepszy wskaźnik odpowiedzi. Dane zebrane po miesiącu od eventu mogą być niedokładne i ogólnikowe. Kto pamięta dokładnie, co robił miesiąc temu? Dlatego polecamy wysyłanie takich ankiet do tygodnia.

  • Krótko i na temat

Uważaj, żeby nie odstraszyć respondentów zbyt dużą liczbą pytań. Kolejne podpunkty w ankiecie powinny, podobnie jak fabuła filmu, mieć uporządkowaną kolejność i być zgodne z przebiegiem imprezy. Pytanie o dojazd na miejsce wydarzenia zadaj na początku, a o łatwość opuszczenia imprezy – na końcu.

  • Poznaj swoich gości

Kim jest uczestnik Twojego wydarzenia? Aby się dowiedzieć –wystarczy zapytać. Do ankiety warto załączyć pytanie o wiek czy pochodzenie, które pomogą Ci następnym razem jeszcze skuteczniej dotrzeć do grupy docelowej.

  • Media społecznościowe prawdę Ci powiedzą

Dzięki kanałom takim jak Twitter, Facebook czy Instagram możesz ściśle monitorować przebieg wydarzenia. Podglądając relacje gości, możesz zebrać wartościowy feedback – zarówno pozytywny, jak i negatywny – od relacji z długiej kolejki do wejścia, aż po euforię i świetną zabawę podczas imprezy.

  • Wykorzystaj nowoczesne narzędzia

Aby zebrać wartościowy feedback, upewnij się, że wybrałeś ankietę, która jest przyjazna dla uczestników. Jeśli korzystasz z narzędzi online – platforma musi być w pełni responsywna i szybko ładować się na smart phonach i tabletach gości, tak aby zechcieli oni poświęcić czas na wypełnienie rubryk i nie byli narażeni na problemy techniczne takie jak zbyt długie ładowanie się strony lub nieintuicyjną, niewygodną do poruszania się stronę. W tym wypadku użytkownicy mogą przerwać proces i pozbawić Cię danych na wagę złota.

Warto skorzystać z gotowych szablonów takich jak platforma Survmetrics (lik http://survmetrics.com/),dzięki której można tworzyć atrakcyjne ankiety mobilne, które prezentują się dobrze na każdym urządzeniu i gwarantują dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych. Tego typu narzędzia umożliwiają przygotowanie eleganckich ankiet dla Twoich gości. Do ich przygotowania możesz wykorzystać dowolne kolory, obrazy czy filmy.

  • Dostosuj rodzaj badania do grupy docelowej

Nowoczesne narzędzia nie będą jednak najlepszym rozwiązaniem dla gości, którzy nie są zorientowani na technologię. W przypadku takiej grupy najlepiej przeprowadzić ankiety osobiste. W tym celu pomocny będzie personel, który zbierze opinię bezpośrednio poprzez wywiad face to face podczas wydarzenia. Pamiętaj, że respondenci mogą wahać się przed udzieleniem negatywnej opinii w trakcie rozmowy twarzą w twarz, więc uzyskanie negatywnego feedbacku może być utrudnione.

Jak przygotować pytania do ankiety dla uczestników, by uzyskać wartościowy feedback?

Mówi się, że nie ma głupich pytań. Przygotowując ankietę, można jednak sporo zyskać dzięki precyzji i znajomości odpowiednich technik. Jak zadać pytanie, by otrzymać soczyste dane o przebiegu eventu i zadowoleniu uczestników? Podstawą jest znajomość różnych typów pytań i sposobów ich wykorzystywania.

—> ANKIETA EWALUACYJNA PO EVENCIE – JAK POWINNA WYGLĄDAĆ? PRZECZYTAJ!

Pytania otwarte

Mówi się, że nie ma głupich pytań. Przygotowując ankietę, można jednak sporo zyskać dzięki precyzji i znajomości odpowiednich technik. Jak zadać pytanie, by otrzymać soczyste dane o przebiegu eventu i zadowoleniu uczestników? Podstawą jest znajomość różnych typów pytań i sposobów ich wykorzystywania.

  • Pamiętaj, aby na końcu ankiety zostawić miejsce na inne uwagi i wskazówki respondentów. W ten sposób możesz uzyskać sporą dawkę zaskakujących informacji na temat eventu.

Przykład pytania otwartego:

Co najbardziej zaskoczyło Cię podczas eventu?

Pytania wielokrotnego wyboru

Pytania wielokrotnego wyboru powinny zawierać określony zestaw odpowiedzi (np. A, B, C) i pozwalają respondentom wybrać jedną lub kilka odpowiedzi.

  • Możesz poprosić uczestników wydarzenia, by wybrali „jedną” opcję lub poprosić w ankiecie, aby zaznaczyli „wszystkie odpowiedzi, które mają zastosowanie”.
  • Pamiętaj, aby dodać do odpowiedzi opcję „nie dotyczy”, aby nie pozostawić respondentów w sytuacji, w której są skonfundowani i nie wiedzą, co dalej zrobić. Unikaj zbyt długich, skomplikowanych pytań i odpowiedzi, które mogłyby utrudniać wypełnianie ankiety.
  • Zastosuj losową kolejność odpowiedzi, aby uniknąć sugerowania jakiejkolwiek odpowiedzi respondentom.
  • Aby umożliwić respondentom wpisanie niestandardowych opinii dołącz pole na „inne” do zestawu gotowych odpowiedzi na Twojej liście pytań wielokrotnego wyboru.

Przykład Pytania wielokrotnego wyboru:

Dojazd do miejsca eventu był: bardzo dobrze wyjaśniony, poprawnie wyjaśniony, czy niewystarczająco dobrze wyjaśniony?

  1. Bardzo dobrze wyjaśniony
  2. Poprawnie wyjaśniony
  3. Niewystarczająco dobrze wyjaśniony

Pytania z wykorzystaniem skali interwałowej

Pytania z wykorzystaniem skali interwałowej bazują na zbadaniu tego, jak prawdopodobne jest, że respondenci zrobią coś w skali od jednego do dziesięciu, przy czym jeden jest niezwykle mało prawdopodobny, a dziesięć bardzo prawdopodobny.

Przykład pytania z wykorzystaniem skali interwałowej:

Oceniając w skali od 0 do 10, jak dobrze bawiłeś się na evencie?

  • Złote pytanie z wykorzystaniem skali interwałowej

Wśród ankiety powinno znaleźć się złote pytanie: ,,w skali od 1 do 10 -na ile prawdopodobne jest, że poleciłbyś to wydarzenie znajomym?’’ W ten sposób, wśród osób, które przyznały 6 lub mniej punktów, znajdziesz gości niezadowolonych z przebiegu imprezy. To grupa, która będzie dla Ciebie niezwykle użyteczna i to na kanwie ich negatywnych odpowiedzi – zbudujesz sukces kolejnego eventu.

Osoby, które odpowiedzą na 9 lub 10, najprawdopodobniej faktycznie opowiedzą innym, aby przyszli na Twoje następne wydarzenie. Poprzez odjęcie procentu przeciwników od odsetka osób zadowolonych otrzymasz wartość liczbową, która stanowi ogólną ocenę wydarzenia, którą możesz ulepszyć następnym razem.

Share