Klimat Karaibów zawitał do Warszawy – RUM FEST WWA

13 i 14 września w warszawskiej „Babce do Wynajęcia” odbył się RUM FEST WWA – Festiwal Rumu, Cocktaili i Kultury Karaibskiej. Wydarzenie miało na celu przybliżenie ludziom rumu, który w Polsce jest dopiero odkrywanym trunkiem. Dlatego każdy z uczestników mógł spróbować setek rodzajów rumu, a także poznać savoir-vivre palenia cygar i rodowite kulinaria. Patronem wydarzenia była Ambasada Kuby.

Organizatorem wydarzenia była agencja Tasty Events oraz New Event Story. Patronat medialny nad RUM FEST WWA objął portal EVENT LIVE.

Poznać rum ze smakiem

Idea festiwalu to rozwijanie kategorii rumu w Polsce i przybliżenie w naszym kraju karaibskiej kultury, która nie jest w naszych rejonach do końca znana. Mimo to należy do wyjątkowo interesujących i godnych promowania kultur, dlatego taki też był RUM FEST WWA – podczas wydarzenia każdy uczestnik mógł wręcz poczuć się jak na wielkiej, karaibskiej imprezie! Przepiękna scenografia, która idealnie oddawała tamtejszy klimat, wyjątkowe atrakcje i przede wszystkim intensywny i wykwintny smak rumu.

Świadomość i sprzedaż rumu na świecie z roku na rok coraz bardziej wzrasta, jednak w Polsce jest on dopiero odkrywany. Kojarzy się jedynie z małym dodatkiem do drinka, jednak niewiele osób wie, jak wygląda prawdziwa degustacja tego trunku. Mimo wszystko Polacy są bardzo otwarci na poznawanie nowych zwyczajów, a tym samym kategorii rumu! Pierwsza edycja RUM FEST WWA spotkała się z wieloma pozytywnymi opiniami ze strony uczestników, którzy oddali się w całości karaibskim klimatom.

Experience w wyjątkowym stylu

Tak mocne przeżycia związane z Festiwalem Rumu towarzyszyły odwiedzającym już na wejściu! Każdy uczestnik otrzymywał materiały, kieliszek do degustacji i żetony, dzięki którym mógł posmakować wielu rodzajów rumu. Na miejscu znajdowały się rumy z różnych części świata – Kuby, Jamajki, Kolumbii, Dominikany, Meksyku i wielu innych krajów. Wystawcy byli wyjątkowo zaangażowani – oprócz samego podania rumu, opowiadali także o każdym trunku. Dlatego też każdy odwiedzający, łącznie z tymi, którzy nigdy nie próbowali rumu, mogli dowiedzieć się czegoś na temat rumów i wybrać taki, który będzie najbliżej ich preferencji.

Poza tym wszyscy zafascynowani smakiem rumu  mogli zakupić swój ulubiony trunek w dedykowanym festiwalowi sklepie. Ze smakowych wrażeń na uczestników wydarzenia czekały także lokalne przysmaki umiejscowione w zewnętrznej strefie festiwalu z kuchnią, takie jak Jamaican Jerk, czyli suszona wołowina serwowana jak jamajski street food! Wśród zaproszonych prelegentów występował Joseph Seleesto, który zaprezentował ze sceny foodpairing z rumem. Miał również swoje stoisko kulinarne z kuchnią karaibską.  Dodatkowo na potrzeby festiwalu została sprowadzona świeża trzcina cukrowa, prosto z Kostaryki, z której bezpośrednio wyciskany był słodki sok serwowany na wydarzeniu! Jest ona podstawą do wytwarzania rumu.

Całości wydarzenia towarzyszyły dwie strefy edukacyjne – Rum Academy i Cocktail School. W szkole cocktaili można było znaleźć stanowiska wyposażone w sprzęt barmański, aby każdy mógł w praktyce uczyć się podstawowych zasad i nowych trendów Mixology, czyli sztuki przygotowywania cocktaili. Strefa edukacyjna zainteresowała uczestników wcześniej niezwiązanych z tematem, którzy podjęli się nauki tworzenia wyjątkowych cockaili! Natomiast podczas edukacji w Rum Academy uczestnicy mogli dowiedzieć się, skąd pochodzą niektóre rodzaje rumu, w jaki sposób są podawane, jak się je produkuje i jaki ma to wpływ na smak. Każdy mógł wziąć udział w panelu dyskusyjnym dotyczącym rumu i zdobyć zupełnie nową wiedzę!

Goście i prelegenci z całego świata

Na festiwalu nie mogło zabraknąć znakomitych gości z zagranicy i prelegentów. Podczas Rum Academy Duane Dove – pasjonat unikalnych połączeń rumu z czekoladą, właściciel aż trzech plantacji kakaowca – opowiadał o  tym niezwykłym połączeniu. Jego prelekcja była wyjątkowo interesująca, a dodatkowo wszyscy uczestnicy Rum Academy mogli zobaczyć i przetestować świeże ziarna kakaowca, które sam zerwał przed przylotem do Polski.

Wyjątkowym gościem był również Ian Burrell, unikatowa postać w świecie rumu, Global Rum Ambasador. Stworzył pierwszy międzynarodowy festiwal rumu The UK Rum Fest i zainspirował do powstania wielu innych festiwali rumu na świecie. Specjalista Rum & Cocktail, w oglądanym przez miliony widzów rozrywkowym programie „Sunday Brunch”, gdzie edukuje celebrytów na temat rumu i koktajli z rumem.

Poza tym na wydarzeniu można było spotkać wielu innych prelegentów i osobowości ze świata rumu i kultury karaibskiej – Leszek Wędzicha, Jerzy Kruk, Joseph Seelesto, o którym wspominaliśmy wcześniej, Patryk Kowalski i Emil Oponowicz oraz Ale Camara.

Jak w pełni poczuć klimat?

Kolejną wyjątkową częścią promocji kultury kubańskiej i całego wydarzenia był savoir vivre palenia cygar. Na festiwalu można było znaleźć specjalne stoisko poświęcone cygarom. Można było zobaczyć także prelekcję na temat całokształtu kultury palenia cygar, która nie jest popularną i znajomą w Polsce kwestią. Niewiele osób wie, jak wybierać, otwierać, porównywać cygara, jak cygara palić prawidłowo i jak wygląda obycie z nimi. Dlatego to był świetny moment na to, aby poznać ten aspekt kultury kubańskiej.

Podczas części wieczornej w piątek oraz sobotę zagrał kubański zespół Reya Ceballo & Tripulacion Cubana.

Wspaniałym elementem grającym główne skrzypce festiwalu była scenografia, która idealnie oddawała klimat wydarzenia. Specjalnie sprowadzono Cadillaca z 1960 r. od dealera samochodowego, który wypełniony został kwiatami i zielenią. Stanął on przed wejściem do lokalu i stał się wyjątkową atrakcją dla wszystkich gości! Poza tym cały event został zaprojektowany z myślą o tym, aby scenografia świetnie komponowała się na fotografiach i w social mediach. Dlatego poszczególne „Insta Spoty” prezentowały się tak dobrze na zdjęciach!

Pomysłodawcą wydarzenia była Monika Andrzejczyk. Organizacją i scenografią RUM FEST WWA zajęła się agencja New Event Story we współpracy z Tasty Events. Za scenografię odpowiada agencja Taste of Art.

Agencja New Event Story była od początku bardzo zaangażowana w projekt. Doskonale rozumieli cel festiwalu i potrzeby organizatora. Byli świetnymi doradcami. Wykazali się też dużą kreatywnością i potrafili wszystkie idee festiwalowe przekuć w profesjonalne działanie. Całość wydarzenia stworzyli zgodnie z zasadami tzw. Experience marketing, dzięki czemu wydarzenie zostało ocenione jako wyróżniające się w branży. – mówi Monika Andrzejczyk.

Warto też wspomnieć o tym, że Ambasada Kuby była patronem, dlatego na wydarzeniu mogliśmy gościć Ambasadora Kuby (który bawił się do samego końca!), Ambasadora Wenezueli i Zastępcę Ambasadora Kolumbii.

Potwierdzeniem dobrej atmosfery podczas wydarzenia było to, że prelegenci, którzy uczestniczyli w festiwalu nie przyjechali jedynie na swoje wystąpienie. Bawili się razem z innymi uczestnikami.

Partnerami wydarzenia byli: EVENT LIVE, Facetpo40.pl, FACE IT, Food and Kitchen, K MAG, Kuchnia+, Krosno, Restauracja – Pismo Biznesu Gastronomicznego, Radio Kolor, Social Tigers, Ame Studio, AMS, Biznes Info, CocaCola, Co Jest Grane 24.