Najbardziej spektakularne pokazy Chanel pod wodzą Karla Lagerfelda

We wtorek 19 lutego 2019 w wieku 85 lat zmarł Karl Lagerfeld – jeden z najbardziej znanych projektantów mody na świecie. Człowiek-orkiestra, fotograf i artysta, a także dyrektor kreatywny domu mody Chanel. To on podążył śladem Coco Chanel zachowując idee kultowej, ikonicznej projektantki. Jednocześnie Karl szedł z duchem czasu i tworzył unikatowe, nowoczesne projekty. Jego pokazy natomiast przeszły do historii i stały się dziełem sztuki cenionym nie tylko w branży modowej. Dla projektanta nie istniały żadne granice, realizował wszystkie swoje najlepsze pomysły.

Pokazy Chanel były zawsze pomysłowe i spektakularne, a budżety na ich realizację przekraczały milion dolarów. Karl z sezonu na sezon zaskakiwał entuzjastów mody coraz to bardziej wymyślnymi motywami przewodnimi swoich produkcji. Pokazy Ready-to-Wear oraz Haute Couture od 2005 roku odbywały się w Grand Palais w Paryżu. Artysta na potrzeby pokazów niejednokrotnie przeobrażał to zabytkowe, wyjątkowe miejsce w grecki ogród, supermarket, plażę czy platformę startową dla rakiet! Lagerfeld w ciągu 36 lat stworzył ponad 150 pokazów mody, jednak niektóre z nich zapadły w pamięci wielu ludziom – nawet tym, którzy nie interesują się branżą fashion. Scenografie kreowane przez Lagerfelda na potrzeby pokazów Chanel były z sezonu na sezon coraz bardziej zaskakujące. Dopracowana, perfekcyjna aranżacja przestrzeni w połączeniu z doskonałą jakością projektów tworzyły spójną całość i przenosiły uczestników wydarzenia do innego świata.

Chanel od zaplecza

Przed eventem powstała miniaturowa makieta scenerii, która następnie budowana była od zera. Scenografię rozkładano w Grand Palais już tydzień przed pokazem – tak skomplikowanego projektu raczej nie stworzy się w dwa dni! Montaż nadzorował scenograf, który pilnował, aby wszystko było spójne i pasowało do siebie. A przede wszystkim, aby wyszło tak, jak wyglądało to na wizualizacjach i makietach. Co jakiś czas na planie pojawiał się też Karl, aby sprawdzić, czy wszystko przebiega zgodnie z planem i jego wytycznymi. W międzyczasie w pracowni krawcowe szyły sukienki, ten proces zaczął się o wiele wcześniej, niż tworzenie scenografii. W Chanel odbywało się to w następujący sposób – Karl dotychczas projektował ubrania. Według jego szkiców główne krawcowe zwane w firmie „Premiere” wykonywały projekty wraz z pomocą pozostałych krawcowych. Uszycie jednego takiego stroju Haute Couture zajmuje aż 160 godzin. To, co ważne jest w tworzeniu tych rzeczy to jakość, perfekcyjne wykonanie i nienaganna prezencja na modelce. Takie ubrania następnie dopasowywano na modelkach podczas przymiarek, a wszystko to oglądał Karl. Sugerował ostateczne poprawki i pomagał ekipie krawieckiej w finalizacji projektów.

Chwila przed pokazem

Jak na każdym, standardowym pokazie mody – trwały próby na wybiegu. Każda z modelek musiała zapamiętać swoją „trasę”. W przypadku pokazów Chanel bywają one dość skomplikowane. Dla ułatwienia np. na pokazie w supermarkecie modelki były podzielone na kilka „zespołów” i każda miała wyznaczoną trasę. Narysowano na podłodze linie różnymi kolorami. Dziewczyny musiały zapamiętać swój kolor i podążać za swoją linią oznaczoną tym kolorem, ponieważ wybieg przebiegał między półkami sklepowymi. Dzięki temu efekt był interesujący, bo ludzie oglądający pokaz mieli wrażenie, że modelki wędrują między półkami, jak klientki w sklepie! Dodatkowo linie nie wyglądały jak typowe „linie pomocnicze” czy „wyznaczniki trasy”. Wkomponowano je w scenografię, a ich kolory nawiązywały do elementów ubioru i scenerii. Taki zabieg wyznaczenia modelkom różnych kierunków Chanel stosuje dość często. Chcą w ten sposób uniknąć standardowego przejścia modelek po wybiegu i wywołać na scenie dynamikę i stworzyć scenę niczym z filmu, gdzie każda z dziewczyn idzie w innym kierunku.

Oprócz tego, ekipa gasi pożary i dopina całość na ostatni guzik. Ważne jest usadzenie gości – każdy ma swoje przydzielone miejsce, jednak o tym, kto wejdzie na pokaz decyduje concierge. Pokazy Chanel to wyjątkowe wydarzenia nie tylko dla branży fashion – cieszą się ogromną sławą na całym świecie, także w branży eventowej. Dlatego niemal każdy chciałby dostać się na tą imprezę, w związku z czym concierge musi dokładnie weryfikować wszystkich, którzy próbują dostać się do Grand Palais. Często wspiera ich ochrona, ponieważ co roku wielu nieproszonych gości usiłuje „na gapę” wejść na pokaz Chanel.

Finalnie – najlepsze z najlepszych!

Dziś chcielibyśmy przedstawić wszystkie najbardziej efektowne realizacje Karla Lagerfelda. Pozostawił po sobie wielki dorobek artystyczny, który zapamiętamy na długie lata. Był jednym z niewielu artystów w świecie mody, który swoje pokazy zamieniał w wielkie i dopracowane show. Z reguły eventy modowe koncentrują się wokół samej kolekcji – i słusznie, w końcu to na niej powinny skupić się oczy wszystkich gości. Najważniejsze jest przecież to, co chciał zaprezentować projektant. Jednak Karl Lagerferd swoje produkcje tworzył w taki sposób, że scenografia czy efekty w żaden sposób nie przysłaniały jego twórczości. Wręcz przeciwnie – wszystko się ze sobą idealnie komponowało. Finalnie jego dziełem było całe wydarzenie, nie tylko ubrania prezentowane na modelkach. Zobaczcie najlepsze pokazy Chanel, które stworzył Lagerfeld.

Wiosna-Lato 2016 Ready-to-Wear CHANEL, Lotnisko

Choć nie był to pierwszy pokaz Chanel, w którym pojawiły się motywy lotniska, to jednak tym razem szczegóły zostały dopracowane od A do Z. W pokazie pojawiła się scenografia stylizowana na terminal oraz lotnisko, a także takie drobne elementy jak wózki bagażowe, członkowie personelu lotniczego czy krzesła zaczerpnięte z poczekalni przed wejściem na pokład samolotu. Na terminalu wyświetlały się godziny lotów, na miejscu stali także modele stylizowani na personel obsługujący pasażerów oraz lotniskową ochronę. Linie nosiły wymowną nazwę Chanel Airlines, a na wystylizowanym przez Karla lotnisku można było znaleźć nawet pokładowe bramki „No. 5” nawiązujące do kultowych perfum Chanel! Wózki bagażowe także miały branding Chanel Airlines, a na lotnisku znajdywały się również punkty odprawy bagażowej. Modelki, które szły po wybiegu zatrzymywały się w punktach obsługi i rozmawiały z personelem. Przez to pokaz wyglądał jak wycinek sceny z filmu, a nie standardowa prezentacja kolekcji. Część gości zasiadała także na krzesełkach umieszczonych „w centrum wydarzeń”, między nimi przechadzały się modelki i lotniskowy personel. Dzięki temu mogli obserwować akcję wydarzenia, bo w każdym momencie coś się działo. Na koniec modelki wyszły na wybieg z walizkami Chanel, a projektant, Karl Lagerfeld pojawił się wychodząc z pokładowej bramki „No. 5”.

Jesień-Zima 2017/18 Ready-to-Wear, Rakieta w centrum Grand Palais

Futuryzm w eleganckim wydaniu – czyli modelki w kreacjach inspirowanych kosmosem i science fiction! Ale to nie wszystko – główną atrakcją pokazu była ogromna rakieta, która stała na środku Grand Palais. Pokaz jest uznawany za jedną z najlepszych i najbardziej spektakularnych kreacji Karla Lagerfelda. Podczas wydarzenia obserwujemy modelki przechadzające się po centrum kosmicznym Chanel – tak właśnie zaaranżowana została przestrzeń. Jednak całe show widzimy dopiero pod koniec wydarzenia, kiedy rakieta na środku… po prostu startuje. Tego nikt się nie spodziewał – oglądając pokaz można mieć wrażenie, że rakieta jest tylko doskonałą scenografią wkomponowaną w tło. Jednak pod koniec, kiedy widzimy, jak startuje i leci do góry – cóż, można być pod wrażeniem. I zastanawiać się, w jaki sposób to zostało wykonane. Widownia zakładała, że zbiorniki paliwa i inżynierowie w białych kaskach znajdujący się na hali są po prostu dla efektu. Jednak zmienili zdanie, kiedy rakieta uniosła się aż 10 metrów w powietrze. Efekt można zawdzięczyć parze, która wydobyła się z maszyny (suchy lód) oraz realistycznym iskrom. Wizualnie wyglądało to niczym start prawdziwej rakiety!

Jesień-Zima 2010/2011, Topniejący lodowiec!

 

Ten pokaz odbył się już 9 lat temu, jednak do tej pory wywołuje ogromny zachwyt. Modelki w futrzastych ubraniach brodzące po wodzie pochodzącej z topniejącego lodowca? Czemu nie. Góra lodowa, która znalazła się w centrum wydarzeń ważyła 265 ton i miała prawie 10 metrów! Oczywiście sztuczny śnieg oraz lód byłby przereklamowany i wyglądałby mało realistycznie. Dlatego też lodowiec, który pojawił się na wybiegu był jak najbardziej prawdziwy. Został przywieziony z Ice Hotel na północy Szwecji do Paryża. Jednak nie obyło się tutaj bez małego pożaru (choć ciężko użyć tego sformułowania w kontekście lodowca!). Ciężarówka wioząca ogromną rozdrobnioną na kryształki górę lodową została zatrzymana. Jej zawartość natomiast rzetelnie sprawdzono i finalnie straż graniczna odetchnęła z ulgą, że to jednak nie narkotyki. Potrzeba było sześciu dni, 35 osób i stałej temperatury -4 stopni Celsjusza, aby stworzyć lodową scenografię.

Wiosna-Lato 2019 Ready-to-Wear, Plaża i morze

Inspiracja wakacyjnym klimatem sprawiła, że tym razem w Grand Palais stanęła plaża i molo, a także bardzo realistyczne morze, które w dodatku powodowało fale. Firma Chanel natomiast idąc z duchem przyjaznym środowisku ogłosiła, że po pokazie piasek zostanie poddany recyklingowi w przemyśle budowlanym, a woda będzie przepuszczona przez paryską sieć kanalizacyjną. Jednak temat know-how całego pokazu jest owiany tajemnicą i internetowe źródła nie podają, w jaki sposób wykonano plażę, a co najważniejsze – jak wprawiono w ruch fale! Można podejrzewać, że działa to podobnie, jak fale w Aquaparku, jednak na szczegóły tego dość świeżego pokazu będziemy musieli jeszcze poczekać. W każdym razie – efekt wow gwarantowany.

Wiosna-Lato 2018 Ready-to-Wear, Wodospady

Pozostając w temacie wody przenieśmy się nad wodospady. Molo i ściany wprawionej w ruch wody oszołomiły widownię podczas oglądania tej właśnie kolekcji. Co ciekawe – w tym przypadku nawet drzewa zostały wprawione w ruch, aby uzyskać naturalny efekt ich szumu w sercu lasu. Pośród elementów scenografii znalazły się również prawdziwe kamienie porośnięte mchem. Karl wyznawał zasadę, że aby pokaz był realistyczny, elementy dekoracji również muszą być prawdziwe. Projektant już niejednokrotnie korzystał z naturalnych surowców czy roślinności, jednak w dobrym kontekście. Tak jak w przypadku plaży, tutaj również zastosowano recykling.

Jesień-Zima 2014/15 Ready-to-Wear, Supermarket

Supermarket Chanel to także jeden z najlepszych pokazów tej marki. Przeszedł do historii, a media rozpisywały się na jego temat jeszcze długie tygodnie po wydarzeniu. Półki sklepowe zostały dopracowane do perfekcji, a przechadzające się sklepowymi alejkami modelki miały koszyki na zakupy. Dla lepszego efektu, tak, jak już wyżej wspomnieliśmy, trasy modelek zostały wyznaczone poszczególnie dla każdej z nich. W efekcie wyglądało to tak, jakby każda szła w innym kierunku, a na końcu można zobaczyć, jak robią zakupy!

Kulisy powstawania każdego pokazu są owiane tajemnicą. Czasami marka dzieli się z mediami kilkoma wyjątkowymi smaczkami z eventu, jednak najwyraźniej zachowywana jest dyskrecja.