Okres świąteczny to szczególny czas – myślimy o zbliżającym się spotkaniu z rodziną, przygotowaniu wykwintnych posiłków, zakupie prezentów. Ze szczególną dbałością organizowane są święta Bożego Narodzenia, które pochłaniają także największe fundusze. Zakupowy szał może skończyć się przekroczeniem domowego budżetu, dlatego przedświąteczne przygotowania powinny zostać poprzedzone dokładnym planem działania i wcieleniem w życie kilku zasad.
Pierwszym krokiem do racjonalnych zakupów jest wyznaczenie kwoty, jaką możemy na nie przeznaczyć. Najlepiej by były to fundusze pochodzące z bieżących zarobków, niektórzy także odpowiednio wcześnie odkładają niewielkie kwoty na ten cel. Zdecydowanie najgorszym rozwiązaniem jest zadłużanie się, szczególnie jeśli nasze zarobki nie są wysokie i niełatwo będzie spłacić zobowiązanie.
Warto przed wizytą w sklepie zrobić listę potrzebnych artykułów – jest to szczególnie istotne w przypadku zakupów spożywczych. Nadmiar produktów może skończyć się ich zepsuciem i koniecznością wyrzucenia, a to generuje niepotrzebne koszty. Kiedy już opracujemy listę zakupów należy bezwzględnie się jej trzymać i nie ulegać pozornie okazyjnym cenom.
Nawet kierując się spisem potrzebnych produktów można znacznie przepłacić – dlatego warto porównywać oferty poszczególnych sklepów. Najczęściej małe, osiedlowe sklepy posiadają wyższe ceny, dlatego nie warto tak robić większych zakupów, a jedynie uzupełniać zapasy w razie konieczności.
Szczególnie zakup prezentów może okazać się kłopotliwy, dlatego wiele osób odkłada go na ostatnią chwilę. Nie jest to dobra strategia, bo zbliżające się Święta skłaniają do impulsywnych zakupów. Jeśli odpowiednio wcześnie wybierzemy się do sklepów mamy okazję porównać ofertę w różnych miejscach, a także sprawdzić cenę wybranego artykułu w internecie. W e-sklepach można znaleźć prawdziwe okazje, jednak należy pamiętać, że transakcję trzeba sfinalizować odpowiednio wcześnie. Czas na obsługę zamówienia i wysyłkę szczególnie w okresie świątecznym może ulec wydłużeniu ze względu na większe zainteresowanie klientów